søndag den 9. september 2012


Karibu Sana – så er jeg i Tanzania
Fem stjerner (altså tip-top) til Qatar Airways og Danmissions planlægning. Vi ankom på klokkeslettet til Entebbe lufthavn, med et enkelt ophold i Doha (Qatar). Kufferterne blev udleveret og i ankomsthallen ventede en utrolig rar taxa chauffør som var parat til at køre os til grænsen mellem Uganda og Tanzania.
Vi  - det er Margrethe, Kasper, Anders; 3 unge volontører på 19 år, der lige er blevet færdige med gymnasiet. De skal være 2 måneder i Bukoba og undervise i og spille musik på en kostskole og derefter en måned til Makumira præsteseminarium, der ligger tæt ved Kili manjaro. Mon ikke de skal på en vandretur på bjerget?  Og så er der mig - en lidt ældre præst på 49 år der går ind til en ukent fremtid, hvad angår de næste tre måneder, hvor jeg skal være på en Secondary School ved navn Kara Seco, der ligger i Karagwe stift, som er beliggende i det nord-vestlige hjørne af Tanzania og på vestsiden af Victoria søen.
Vi når Equator og får taget et par fotos inden turen fortsætter. Vi når grænsen mellem Uganda og Tanzania. Vi tjekker ud af Uganda og her ved grænsen til Tanzania skilles volontørernes og mine veje. Men hvordan kommer jeg videre? Jeg har glemt at få mobil nummeret på Reverend Jonathan Mapinduzi. Men midt i menneskemylderet, kommer pludselig en velklædt herre hen og spørger om jeg skal til Kara Seco og begge smiler vi og ved at alt er i orden. For her er pastor Jonathan med chauffør og jeep. Da visum er købt til 50 dollars, smider vi bagagen op på ladet og afsted går det på den værst hullede vej jeg nogensinde har kørt på. Kineserne er dog  igang med at konstruere en helt ny vej. Et kæmpe ingeniør arbejde. Tæt på skolen ligger ”The Chinise Camp”, hvor alle de kinesiske bygnings- og vejarbejdere bor.
Vi ankommer til kostskolen Kara Seco, som ligger på en stor campus.  Her smukt, her er grønt og i disse dage meget roligt. På mandag kommer der 600 børn i alderen 12-25 og skal have undervisning i landbrug, fysik, kemi, engelsk, svahili, kristendom og Bibellære.
Her skal jeg bo i en lærer bolig  - et halvt hus, med en sygeplejeklinik som nabo. Et stort hus med vandhaner uden vand, men vand  i en stor beholder. Der er elektricitet, men igen kogeblus. Så nu skal jeg i gang med at
opbygge en husholdning






























 opbygge en husholdning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar